ΟΚ, το κατάλαβα. Ας προχωρήσουμε.

Καρδιοαναπνευστική Αναζοωγόνηση (ΚΑΡΠΑ)

Ίσως το σημαντικότερο θέμα που πραγματεύονται οι Πρώτες Βοήθειες. Αν βαριέσαι να περάσεις ένα ολοκληρωμένο σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών, αν δεν προλαβαίνεις, αν δεν έχεις τα χρήματα (περίπου 5 καφέδες), αν... αν... αν... τότε μάθε τουλάχιστον μόνο Καρδιοαναπνευστική Αναζοωγόνηση (ΚΑΡΠΑ).

Αν παρακολουθείς τακτικά αυτό το blog, είμαι βέβαιος ότι περίμενες να γράψω για αυτό το θέμα. Είμαι βέβαιος ότι περιμένεις να δεις τεχνικές για ενήλικες, παιδιά και βρέφη, οδηγίες βήμα-βήμα, εγκυκλοπαιδικές πληροφορίες κ.λπ.

Θα μπορούσα να σου δείξω και να σου γράψω λεπτομερέστατες οδηγίες, έτσι ακριβώς όπως τις διδάχτηκα εγώ, για το πώς εφαρμόζουμε ΚΑΡΠΑ. Θα μπορούσα να σου ετοιμάσω μία λίστα με το τί πρέπει να κάνεις βήμα-βήμα. Θα μπορούσα να έρθω και σπίτι σου να σου δείξω.

Δεν θα κάνω τίποτε από αυτά.

Οι Πρώτες Βοήθειες έχουν μία αναγκαία και απόλυτα απαραβίαστη συνθήκη:

Ξέρεις; Βοήθησε.
Ξέρεις λίγο; ΜΗΝ βοηθάς.
Δεν ξέρεις καθόλου; ΜΗΝ βοηθάς.

Θα στο γράψω με μεγάλα γράμματα για να το εντυπώσεις καλά στο νου σου:

Το να παράσχεις Πρώτες Βοήθειες μη ξέροντας τί και πώς να κάνεις, ισοδυναμεί με έγκλημα.

Δεν κάνω πλάκα. Ισχύει. Και επειδή εγώ μπορεί να έμαθα ΚΑΡΠΑ, αλλά δεν είμαι εκπαιδευτής, δεν θα σου δείξω τίποτα απ' όσα έμαθα για την ΚΑΡΠΑ. Θα σου πω απλά να πας να μάθεις από Πιστοποιημένο Φορέα Εκπαίδευσης. Μην υπολογίζεις τα χρήματα (που έτσι κι αλλιώς είναι ελάχιστα), δεν υπάρχει αντίτιμο για μία ανθρώπινη ζωή. Αλλά πήγαινε μάθε.

Θα σου κάνω όμως τη χάρη να σου δείξω κάποια πολύ ενδιαφέροντα βίντεο. Είναι φτιαγμένα από τον Βρεταννικό Ερυθρό Σταυρό. Η ομιλία είναι στα Αγγλικά. Περιγράφουν με πολύ μεγάλη ακρίβεια τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κανείς προκειμένου να παράσχει ΚΑΡΠΑ σε ένα τραυματία.

Θυμήσου όμως: Όσο ακριβή και αν είναι τα βίντεο αυτά (που είναι), η εκπαίδευση με την κούκλα και τον εκπαιδευτή πάνω απ' το κεφάλι σου να σε διορθώνει συνεχώς και να σου εξηγεί το γιατί κάτι είναι λάθος ή σωστό, δεν υποκαθίσταται από κανένα βίντεο. Ακόμα και από βίντεο που δείχνει εκπαιδευτές να εκπαιδεύουν. Πρέπει να είσαι φυσικά παρών για να μάθεις. Δεν μπορεί να σου δείξει κανένα βίντεο το πόσο π.χ. θα πιέσεις το στήθος του τραυματία αν δεν το νιώσεις ο ίδιος πάνω στην κούκλα. Ούτε μπορείς να καταλάβεις το πόσο θα σηκωθεί ο θώρακας του τραυματία σε μία εμφύσηση, αν δεν το δεις στην κούκλα ζωντανά την στιγμή που δίνεις την εμφύσηση. Ούτε θα δεις τους διπλανούς σου και τα πιθανά τους λάθη τα οποία, με τις παρατηρήσεις του εκπαιδευτή, θα σε βοηθήσουν να μάθεις τί δεν πρέπει να κάνεις, τί είναι λάθος ή τί σου ξοδεύει πολύτιμο χρόνο (ο οποίος σε περιπτώσεις που απαιτείται ΚΑΡΠΑ είναι πάντα εναντίον εσού και του τραυματία).

Δες τα βίντεο:




Και τώρα σκέψου:
  1. Πού ακριβώς έβαλε ο διασώστης τα χέρια στο πρώτο βίντεο για να ανοίξει τον αεραγωγό του τραυματία;
  2. Ποιο ακριβώς τμήμα του χεριού του χρησιμοποίησε ο διασώστης; Όλη την παλάμη ή μόνο τα δάχτυλα;
  3. Τί διαφορές είδες στις θωρακικές συμπιέσεις μεταξύ των τριών περιπτώσεων (ενήλικες - παιδιά - μωρά);
  4. Παίζει κάποιο ρόλο η ακριβής θέση του κεφαλιού του διασώστη την ώρα που ελέγχει ακουστικά αν ο τραυματίας αναπνέει;
  5. Πόσο σημαντική είναι η πρώτη ενέργεια που έκανε ο διασώστης; Και ποια ήταν αυτή η πρώτη ενέργεια;
Τα 5 αυτά ερωτήματα είναι ενδεικτικά του πόσα πράγματα δεν πρόκειται να δεις ποτέ σε ένα βίντεο αν δεν στα επισημάνει κάποιος. Γι' αυτό επιμένω ότι, καλά είναι τα βίντεο, αλλά η εκπαίδευση δεν υποκαθίσταται με τίποτα.

Και για να μην σε αφήσω παραπονεμένο, ας σου απαντήσω στα παραπάνω:
  1. Τα χέρια του διασώστη μπαίνουν το ένα κάτω απ' το πηγούνι του τραυματία και το άλλο στο μέτωπο. Δεν μπαίνει ποτέ το χέρι χαμηλότερα απ' το πηγούνι (δηλαδή κάτω από τη γλώσσα), διότι έτσι μπορεί να εμποδίσει τον αέρα να μπαίνει στο στόμα, άρα να καταργήσει όλη την έννοια του εγχειρήματος. Ακόμα χειρότερα, αν βάλεις λάθος το χέρι σου σ' εκείνο το σημείο, μπορεί να κόψεις το οξυγόνο σε τραυματία που πιθανά να αναπνέει κανονικά! Προκαλείς εσύ δηλαδή το πρόβλημα!
  2. Για το μέτωπο χρησιμοποίησε όλη την παλάμη. Για το πηγούνι όμως χρησιμοποίησε μόνο τα 2 δάχτυλα, προκειμένου να αποφύγει και πάλι αυτό που σου είπα στο 1.
  3. Οι βασικότερες διαφορές είναι 2:
    • Στον ενήλικα οι συμπιέσεις γίνονται και με τις 2 παλάμες, στο παιδί με την μία και στο μωρό με 2 μόνο δάχτυλα.
    • Η ένταση της πίεσης είναι μικρότερη σε κάθε κατηγορία. Άλλη πίεση ασκούμε στον ενήλικα και άλλη στο βρέφος. Ξέρω πώς σκέφτεσαι ότι "αυτό είναι προφανές". Σου είναι προφανές διότι είσαι καθισμένος στο γραφείο σου και διαβάζεις. Αν βρεθείς στη φόρτιση εκείνης της στιγμής, δεν θα σου είναι τίποτα προφανές αν δεν σου έχει γίνει δεύτερη φύση ο σωστός τρόπος αντίδρασης.
  4. Σαφώς και παίζει ρόλο. Ο διασώστης δεν σκύβει μόνο για να ακούσει αν ο τραυματίας αναπνέει. Σκύβει και ταυτόχρονα κοιτά το στήθος του τραυματία για να δει αν αυτό ανασηκώνεται με κάθε αναπνοή.
  5. Ίσως είναι η σημαντικότερη όλων. Είναι το πρώτο πράγμα που μαθαίνει ένας εκπαιδευόμενος στις Πρώτες Βοήθειες. Είναι τόσο σημαντική που πρόκειται να γράψω ένα ολόκληρο άρθρο γι' αυτή. Ποια ήταν η ενέργεια; Να ελέγξει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος για τον ίδιο τον διασώστη.
Είδες λοιπόν ότι ορισμένα πράγματα δεν φαίνονται με τίποτα αν δεν στα επισημάνει κάποιος;
Πήγαινε μάθε.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Έχεις κάτι να πεις; Γράψτο εδώ!